Le-Puy - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van hansvanholten - WaarBenJij.nu Le-Puy - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van hansvanholten - WaarBenJij.nu

Le-Puy

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

14 Mei 2009 | Frankrijk, Parijs

Daar zit ik nu in Le-Puy, dat ongeveer op de helft van de totale route ligt. Nog ongeveer 1500 km dus. Na een gezellig afscheid van mijn gastgezin in Chalein-'d Uzore, toch maar weer op pad. Na een korte route aangekomen in Montbrison. Oude stad bekijken, winkelen, Weer moeilijk iets te vinden voor de nacht, dus maar weer een hotel. HP belde, leuke verrassing. Door naar Montarcher. Vandaag 27km. Onderweg in de crypte van het stokoude kerkje in St.Jean-Solemieux een kaarsje gebrand ter ere van moederdag. Verder gelopen en weer eens verdwaald. Viel mee, was maar 2km. Zware dag. Weinig zon, veel klimmen, schiet niet op. Collega Patrick blijkt al in Le-Puy te zijn.Heeft zeker een stuk overgeslagen. In Montarcher (1160 mtr hoogte) weer de enige reiziger in de chambre hotes.Verrassend genoeg zag ik daar de kapper die in Montbrison mijn haar knipte. Door naar Valprivas. Weer 27km. Veel klimmen en dalen. Zere benen. Geweldige vergezichten, maar voordat je boven bent! Weer een verrassing. Ik kan eten en slapen bij Danielle en Dominique, aan de Rue des Pelerins. Een oud frans huis, laag met zware balken en een bed met zo'n zware stick-deken. Een huis vol katten en honden. Maar heel gastvrij. Dan weer door naar Retournac. Of de bergen steeds hoger en steiler worden. De eerste 10km in 4uur. Zwaar, zwaar. Onderweg een leuke rustplaats voor pelgrims in Sarlanges. Maar in de stad Retournac, niets. Camping misschien? Mag op de vloer slapen in de ontvangstruimte. Ik maak me een bed, ga douchen en slaap even. Loeihard. Daarna toch een klein hotel gevonden met een kleine prijs. Evenals eten bij de Turk voor 4,50 euro.Weer alleen. Ik had het nu wel even gehad. Heb de andere morgen de trein genomen voor een klein stukje en daarna nog 15 km lopen naar LE-PUY.
Onderweg een sms. Bicosse overleden. Moest ik even bij gaan zitten. Wat een trieste en een vreemde mededeling op deze plek. Bizar gevoel. Toch maar weer door. Een uur lang ongeveer recht omhoog. Adembenemend. Dat was het boven trouwens ook. Resten van wijnbouw te zien. Lijkt wel een onder- en een bovenwereld, met daartussen bossen. Daarna een aangename licht dalende route om weer op te drogen. Een laatste klim, en dan.... LE-PUY. Eindelijk. Heel veel Pelgrims zwermend, zoekend rond de kathedraal. Die dag kwamen er ruim 50 aan, vanuit de hele wereld. Eten met iemand uit Zwitserland, uit Canada, 2 uit Frankrijk en 2 uit Ierland. Heel gezellig. Vandaag, &' mei een vrije dag voor allerlei bezigheden en om allerlei mooie delen van de stad te bekijken. Een heel bijzondere stad liggend in een grote kraterkom. Daar in twee grote basaltzuilen met daarbovenop een kerk en de ander met een gigantische Maria met kind. Morgenvroeg om 6uur petit dejeuner en dan om 7 uur naar de mis in de kathedraal. Daarna met de pelgrimszegen met alle pelgrims tegelijk de kerk uit op weg naar Santiago. Een heel bijzondere ervaring lijkt mij. Morgen een lichte etappe van ongeveer 20km.
Ik krijg er weer helemaal zin in. Het ga jullie goed. Ultreia.

  • 14 Mei 2009 - 18:28

    Henk Kroeze:

    Geweldig, Hans, nu je over de helft bent ga je ook weer onderweg naar huis. Al komen er nog veel bergen, je kunt ze nu wel aan en je hebt nu voortdurend gezelschap. En heel internationaal, het zal je opvallen dat je maar weinig Nederlanders zult ontmoeten maar dat maakt het ook juist zo leuk.
    Bon route en ultrea

  • 14 Mei 2009 - 19:14

    Paul Loven:

    Proficiat dat je over de helft bent. Vind het echt geweldig dat je de eerste helft "gewoon"gelopen hebt en niet per trein of zo naar Le puy bent gereisd. Geniet van de tweede helft. Bon route en ultrea

  • 14 Mei 2009 - 20:23

    Meta:

    Lieve Hans
    Wat maak je toch veel mee!
    Al is het ook vaak af zien. Als mijn botten wilden zou ik het ook doen, Je ontmoet zoveel bijzondere mensen, dat deden wij overigens ook in Sardinie. Goede moed en alles wat je nodig hebt, gewenst een dikke kus Meta( Rien is zingen)

  • 16 Mei 2009 - 18:35

    Rien:

    Die Hans, je laat me schrikken, kijk ik op de kaart zit je al voorbij de hoogte Valance! Je zult toch een keer rechts moeten Kom je in de buurt van albi of mantauban; daar is vast een plek bij mijn nicht (dochjte van Ab in St Antonin Noble Val tel 0563677085 Rue de febre. Kan ook uit de route zijn. Ik neem m'n hoed af en leef met je mee vooral die klims.
    Groeten enne Cappeau

  • 16 Mei 2009 - 20:18

    Popko Muller:

    Als je op de helft bent, dan haal je het helemaal, ook al is het dal dieper dan je denkt en de berg hoger dan je had gevreesd.De bergen in de pyreneeen zijn hoog, maar de natuur is dan ook overweldigend.

    Hans, hou je haaks en ga zo voort

  • 17 Mei 2009 - 11:35

    Evert En Anneke:

    Weer genoten van je verslag! We hebben diepe bewondering voor je doorzettingsvermogen!Lopen steeds in gedachten mee. Pas goed op jezelf! Bon voyage!!

  • 17 Mei 2009 - 12:22

    Jan En Betty:

    lieve Hans,
    Als ik dit allemaal weer lees wordt ik er even helemaal stil van, wat een doorzettingsvermogen, geweldig.Hans geniet van de verdere reis, en houd optijd rust.[Willy komt straks asperges eten.]

  • 17 Mei 2009 - 15:46

    Schuppert Js. En G:

    Genieten van je mails.
    Bewonderen je doorzettingsvermogen.
    Op tv.toevallig een reisverslag gezien naar Santiago. We zagen je in gedachten lopen.
    Veel succes en groetjes.


  • 17 Mei 2009 - 17:51

    Gerrit En Geertje:

    We wandelden vandaag 3 km. op de Holterberg en bedachten toen dat jij 1000 keer zo ver moet lopen!! Onze bewondering wordt steeds groter...
    Wat zul je straks veel te vertellen hebben! Zullen we de Kandelaar vast afhuren???
    Groeten van de oudezeijtsjes

  • 18 Mei 2009 - 09:04

    Henk Aanstoot:

    Nog maar 1500 km, net of het niets is.
    Veel succes met de tweede helft.
    Groetjes uit IJsselmuiden.
    Henk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Mijn grote reis

naar Santiago de Compostella

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2018

Nog een keer !!

06 September 2017

het gaat goed

16 Augustus 2017

Terug naar de Feldberg

25 April 2016

Tot zekere hoogte

18 April 2016

Daar ben ik weer

naar Santiago de Compostella

Actief sinds 26 Feb. 2009
Verslag gelezen: 489
Totaal aantal bezoekers 111464

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2018 - 18 September 2018

Naar ROME, deel III

16 Maart 2009 - 11 Juli 2009

Mijn grote reis

Landen bezocht: