Weer thuis - Reisverslag uit Holten, Nederland van hansvanholten - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Holten, Nederland van hansvanholten - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

13 Juli 2009 | Nederland, Holten

De reis en het aankomen in Santiago is eigenlijk niet compleet, zonder dat Fisterra is bezocht. Donderdagmorgen om 9 uur vertrokken met de bus naar Fisterra. Een tocht van ruim 2,5 uur over smalle en bochtige wegen. Ik ga samen met Roberto, Maria en Elisabeth. In Fisterra lopen we de laatste 3 kilometers naar Cape Fisterra, het absolute eindpunt van alle routes. Daar staat kilometerpaal 0,000 km en daar moet je geweest zijn. Daar houdt ook de wereld op. Veel mensen laten daar oude spullen achter of verbranden een shirt of schoenen. Dat leek mij niet zo'n goed plan, dus heb ik daar maar mijn zakdoek in de afval gedeponeerd. Een zakdoek waaraan tijdens de tocht, vele soorten vocht zijn toevertrouwd en die in een aantal weken niet was gewassen. Na enige uren met de bus weer terug naar Santiago. Nog even wat boodschappen gedaan om wat eten in te slaan voor de terugreis. Vrijdagmorgen 9.15 vertrokken met de trein naar Hendaye (op de grens van Spanje en Frankrijk, dicht aan zee) Tot s'avonds 20.40 zitten en kijken wat voorbij komt. Bocht na bocht en vele tunnels en bruggen. Het laatste stuk door enkele bergen van de Pyreneen. In Hendaye vertrekt twee uur later de slaaptrein naar Parijs. Meteen maar liggen en slapen, wat wonderbaarlijk goed lukt. Rond 7.00 uur aankomst in Parijs Austerlitz. Nu nog naar Parijs du Nord zien te komen. Het is zaterdag en wanneer ik mij begeef in de metro, dan blijkt al snel dat er maar weinig metro's rijden op dit tijdstip en dat het lang zal duren voor ik er ben. Ik vlucht daarom weer naar boven en zoek een taxi. Was ik toch nog twee minuten te vroeg om de snelle Thalys naar Rotterdam te halen. En zo stond ik drie uur later in Rotterdam. Nu nog even naar Holten. Om goed drie uur was ik weer op vertrouwde bodem.
Familie en vrienden stonden mij daar al op te wachten met de grote triathlonvlag en met hoorngeschal. Heerlijk, ik ben er weer. Even samen koffie drinken en dan naar huis waar Sanne en Amber een mooie vlag hadden gemaakt. Ik wil iedereen bedanken voor de support en ondersteuning van mijzelf, maar ook zeker voor de steun aan het thuisfront.
De reis is voorbij, maar in mijn gedachten zal het nog wel even doorgaan. Het ga jullie goed.

  • 13 Juli 2009 - 11:43

    Corrie Lagerweij:

    Nog één keer dan. Wat denk je, zouden er nog foto's bijkomen op deze plek? Of misschien kun je foto's doormailen van de dagen rond Namen-Dinant?
    Heb het goed!

  • 14 Juli 2009 - 10:55

    Trijnet:

    hoi Hans,
    BBRRRR,zoals jij je zakdoek beschrijft.Het is maar goed voor onze gezondheid dat je die daar achter hebt gelaten.
    gefeliciteerd met je prestatie.En nu weer genieten van het mooie Holten

  • 15 Juli 2009 - 18:59

    Ron, Dianne En Kevin:

    We hebben steeds met veel plezier en ontzag je verhalen gelezen. Helemaal top dat je het gehaald hebt! Volgende week staat bij ons in het teken van de 4 daagse van Nijmegen. Ron gaat elke dag 50 km lopen.

  • 16 Juli 2009 - 19:12

    Tineke:

    Hans, gefeliciteerd met deze formidabele prestatie.Wat zal je hoofd nog vol zijn.En nu fijn weer met Willy aan een glas wijn.Gr. Jan en Tineke.

  • 26 Juli 2010 - 11:46

    Marijn:

    Beste Hans,

    Ik ben Marijn Thijs en ik ben 14 jaar. Ik zit op de International School in Hilversum. Ik begin in september aan mijn vierde jaar op deze school. Het is een gebruik om in het vierde leerjaar een groot project te doen over een onderwerp dat je interesseert.
    Ik heb gekozen om mijn project over de pelgrimage naar Santiago de Compostella te doen. Dit doe ik omdat ik al lang geleden met mijn vader heb afgesproken dat, als ik 16 ben, wij samen deze tocht zullen maken. Het project komt als een mooie voorbereiding hiervoor.
    Ik ben van plan mijn eigen route te plannen en daarbij een informatieboekje te maken over de route en belangrijke plekken in de tocht.
    Omdat ik nog nooit in Santiago geweest ben, ben ik benieuwd naar de ervaringen van mensen die al geweest zijn. Ik ben vooral benieuwd naar de motivatie van de Santiago-gangers en de plekken of plaatsen die je – in hun ogen – gezien moet hebben tijdens de route. Om hier achter te komen heb ik een vragenlijst gemaakt. Als u deze zou willen invullen zou ik dat graag willen horen. Dit zou een goede basis voor mijn project kunnen zijn.

    Ik dank u bij voorbaat voor uw tijd en moeite.

    Vriendelijke groet,

    Marijn Thijs

    1995.marijn.thijs@gmail.com


  • 12 September 2012 - 12:49

    Laurie Faro:

    Beste Hans,
    Via de website van het Genootschap kwam ik terecht op je weblog. Wat een mooie website! Zou ik de link naar dit log mogen opnemen in onze database PILNAR? Hieronder volgt een toelichting op dit project.
    Alvast heel hartelijk dank voor je medewerking!
    Hartelijke groet, Laurie Faro

    Verzoek om toestemming opname weblog en digitale reisverslagen in PILNAR

    Het Nederlands Genootschap van St. Jacob is een samenwerking aangegaan met de School of Humanities, onderzoeksgroep Religie en Ritueel, van de Tilburg University en het Meertens Instituut, KNAW te Amsterdam om een digitaal bestand van moderne pelgrimsverhalen te realiseren. Doelstelling van dit project PILNAR is te komen tot een voor wetenschappelijk onderzoek toegankelijk digitaal bestand van verslagen van pelgrims naar Santiago de Compostella. Het gaat met name om verhalen waarin verslag wordt gedaan van de tocht, de belevenissen onderweg en de ervaringen. Onderzoekers kunnen dan door moderne data-analyses gegevens uit alle beschikbare verslagen combineren en interpreteren en zo bij voorbeeld de reden benoemen waarom het aantal pelgrims de laatste jaren zo enorm toeneemt.

    PILNAR wordt gefinancierd door CLARIN-NL. CLARIN maakt deel uit van het Europese initiatief CLARIN-EU, en werkt mee aan de ontwikkeling van een duurzame Europese digitale infrastructuur voor de sociale en geesteswetenschappen. Via deze infrastructuur komen bronnen, methoden en tools op een gestandaardiseerde wijze beschikbaar voor wetenschappelijk onderzoek. Na een voorbereidende fase van CLARIN-EU is in 2009 CLARIN-NL van start gegaan. Op dit moment worden meer dan 30 verschillende projecten binnen CLARIN-NL uitgevoerd. PILNAR is één van deze projecten.

    Wat willen we vastleggen in PILNAR?
    Verhalen op schrift, op websites, op weblogs maar ook verhalen die u nog heeft liggen van vroeger of van familieleden die ooit de tocht ondernomen hebben.
    De verhalen zullen worden opgeslagen in een afgesloten CLARIN database die toegankelijk is via het Meertens Instituut en zijn niet openbaar toegankelijk doch uitsluitend voor wetenschappelijke doeleinden op aanvraag beschikbaar. Gebruikers dienen vooraf te tekenen voor het strikt vertrouwelijk gebruik van de database, en wetenschappelijke publicaties dienen zodanig te worden geredigeerd dat gebruikte data niet tot individuele personen en verslagen kunnen worden herleid.

    U hebt een weblog en/of een reisverslag op het internet geplaatst en we willen heel graag dit verhaal of verslag opnemen in PILNAR. Indien u toestemming geeft, stellen we het op prijs indien u dit per mailbericht kenbaar maakt aan Laurie Faro. Natuurlijk stellen wij uw medewerking zeer op prijs en we hopen dat veel mensen hun medewerking zullen verlenen.
    Alvast heel hartelijk dank voor uw moeite!
    Met hartelijke groet,
    Laurie Faro, wetenschappelijk onderzoeker PILNAR
    Tilburg University, School of Humanities
    Postbus 90153, NL 5000 LE Tilburg
    e-mail: l.m.c.faro@uvt.nl
    Tel: 013-4662056

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Holten

Mijn grote reis

naar Santiago de Compostella

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2018

Nog een keer !!

06 September 2017

het gaat goed

16 Augustus 2017

Terug naar de Feldberg

25 April 2016

Tot zekere hoogte

18 April 2016

Daar ben ik weer

naar Santiago de Compostella

Actief sinds 26 Feb. 2009
Verslag gelezen: 1207
Totaal aantal bezoekers 111495

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2018 - 18 September 2018

Naar ROME, deel III

16 Maart 2009 - 11 Juli 2009

Mijn grote reis

Landen bezocht: