De bult over - Reisverslag uit Azofra, Spanje van hansvanholten - WaarBenJij.nu De bult over - Reisverslag uit Azofra, Spanje van hansvanholten - WaarBenJij.nu

De bult over

Door: webmaster

20 Juni 2009 | Spanje, Azofra

Mijn vorige melding stuurde ik vanuit Navarrenx in Frankrijk. Een oud stadje met een grote fronton. Een grote muur waartegen een baskisch balspel wordt gespeeld. De viering was kort, de borrel was goed. De volgende dag door naar Aroue waar je zo uit het weiland tussen de koeien loopt, het hek door en de gite binnen.Eten was er niet maar tegen geringe vergoeding worden we naar een restaurant vervoerd waar we met grote snelheid onze kost krijgen voorgeschoven. Zo zachtjes aan komen de bergen steeds meer in zicht. Dan naar Uhart-Mixe, een klein dorp niet aan de route, want er was anders geen plek meer te vinden. Het wordt steeds baskischer onderweg. Het bekende baskisch rood, De huizen, de onleesbare en onverstaanbare taal, vreemde plaatsnamen (twee-talig) We slapen in een houten keet in de tuin. Soort koek en zopie hok. Maar ... donativo, dus je betaald ervoor wat je kwijt wilt. Heerlijk en veel te eten. En dan de laatste aanleg in Frankrijk, St-Jean-Pied-de-Port, aan de voet van de Pyreneen. Twee nachten in een heerlijke herberg, lÉsprit du Chemin.(heel goed Henk) Een versterkte stad die erg in trek was in oorlogstijd omdat het de verbinding met Spanje is.Prachtig oud stadje met veel grote muren en stokoude huizen. Opnieuw stuur ik spullen naar huis.Alleen wat echt nodig is, blijft. Op 14 juni over de Pyreneen gelopen. Eerst mistig maar later komen de toppen erboven uit. Machtige vergezichten en warm boven. Helemaal boven veel schapen, paarden en een zware wind tegen. Uiteindelijk kom ik niet in Roncevalles terecht maar in Auritzberri/Epinal. Een zware dag maar ik had nog erger verwacht.Dan kom ik nog terecht in Larrasoaina op een bloedhete slaapzaal met ongeveer 40 zagende en snurkende mensen.Mijn buurman was niet stil te krijgen.HHy7&654ghew.. dus.Ik loop een paar dagen met wat poolse mensen uit Krakau. Met Jenny en Thomas gegeten in Restaurant. De hele wereld komt voorbij. De volgende nacht slaap ik in een huis van de Johanniterorde in Cizur-Menor. Donativo weer.Onderweg Pamplona bekeken, waar over een paar weken het stierenrennen weer plaatsvind door de straten van de stad. De voorbereidingen zijn al te zien. Een enorme kathedraal is er en een arena voor het stierenvechten. Hemmingway wordt hier vereerd want zijn boeken hebbe de stad beroemd gemaakt.Ook geslapen in Cirauqui, een leuk klein stadje boven op een heuvel, met een kerk, een marktpleintje en een herberg daarbij. Onderweg de kerk van Eunate gezien. Klein, een voudig ingericht, stil, zachte muziek, midden in het landschap. Machtig!! De brug van Puente de Reina natuurlijk overgestoken. Het was warm, vreselijk warm.Ook de volgende dag weer op weg naar ... In Estelle staan wat oude kerken en kloosters, een paleis van de koningen van Navarra enz. Dan ook nog langs de gratis wijnbron in Irache, waar ik diverse bekenden tref. Aantrekkelijk punt, denk ik. En dan de kloostergebouwen en de kerk in Irache. Wat een machtig bouwwerk, sober ingericht en koel. Helaas doet mijn fototoestel het even niet. Een dag om nog eens 2 x over te doen. Ik blijf steken in Villamayor in de parochiale herberg. Weer donativo. Gelukkig kan ik mee-eten in de andere herberg. (nederlandse beheerders) Spreek weer veel oude "bekenden". Gisteren (vrijdag door naar Logrona. Een grote stad met veel voorzieningen en winkels.
De kerken in Spanje zijn anders dan in Frankrijk. Grote bombastisch versierde kerken met veel vergulsel en beelden en ergens bovenin ook nog een Christusbeeld. De routes in Spanje zijn veel meer gecultiveerd dan in Frankrijk. Stukken betonweg en grindweg, speciaal voor de wandelaars. Dat ook weer vandaag op weg naar Azofra. Veel in de buurt van de snelweg, kilometers grindweg. Niet echt boeiend. Onderweg kom ik langs een hekwerk waar iedereen kruisjes maakt in het gaas. Honderden. Net voor Navarette zie je nog de fundamenten van een oud hospitaal van de Johanniters en na het stadje zie het portaal ervan wat daar voor een begraafplaats is gezet. Ziet er trouwens heel anders uit dan in Nederland. Ook veel wanden waar de doden in nissen worden bijgezet (6 hoog) Net voor Ajera sttad de bekende Poyo de Roldan. (de Roelandsberg) Mijn conditie is nog steeds goed al heb ik het idee dat er wel wat kilo´s af zijn. De laatste, toch al niet overvloedig aanwezige reserves, zijn weg en ik moet erop letten dat ik zoveel mogelijk eet. Gisteren 41 km, vandaag 33, morgen weer een flinke afstand denk ik. Als het tenminste niet zo warm is als voor in de week.
Ik stop, want ik moet nog naar de super voor de boodschappen. De herberg van vannacht is alleen slapen. (kost ook maar 6 euro) Nog een dikke 600 km, dus het schiet op. Het ga jullie allemaal goed. Ultreia.

• 20 Juni 2009 - 16:46

Ultrea!

• 20 Juni 2009 - 17:24

Bartha& Diederik:

Hoi Hans,
    Jouw verhaal weer met veel verbazing gelezen. Man wat hoor, zie en beleef je veel.Heel veel sucses gewenst voor het laatste stuk.We hebben vanavond verjaardag van Bert en we zullen het vast wel over jouw boeiende tocht hebben. we wensen je heel veel goeds en sterkte onderweg! Groetjes van Bartha en Diederik.

• 20 Juni 2009 - 18:44

Ria En Renger :

Buenas noches Hans,

Je gaat weer als een speer, 41 km dan weer 33
    per dag en uit je verslag
    blijkt met veel plezier en dat zorgt natuurlijk voor de motivatie. Je levert toch steeds een prestatie van formaat en mooi dat het nog zo goed gaat. Hopenlijk wordt het inderdaad niet te warm en kunt je nog even dit tempo doorzetten dan komt het einddoel weldra in zicht. We volgen je via de plaatsnamen op kaart. Prachtig zoals je jouw verslag maakt.
    Nog veel succes voor het restant van de reis
    saludos, Ria en Renger

• 20 Juni 2009 - 19:53

Ypie:

Terwijl jij schrijft over erg warm weer kijk ik naar een donkere lucht waaruit regendruppels vallen. Met veel genoegen heb ik je verslag gelezen. Wat maak je veel mee en wat een afstanden loop je per dag. Knap hoor. Veel sterkte en plezier bij de volgende etappes.
    groeten, ook van Wim
    Ypie

• 21 Juni 2009 - 08:37

Arianne:

Zondagochtend, lui, kopje koffie genietend van jouw verhaal. Nog 600 km. Man als je doorloopt dan kan je er nog net bij zijn met de triatlon......
    Doe maar niet, de overgang is dan veel te groot...... Maar het aftellen in weken is begonnen, joepie denkt Willy...
    Blijf vooral eten!!!!!
    Liefs Arianne

• 21 Juni 2009 - 14:25

Gerda En Wim:

Wat fijn dat je nu De Bult over bent. Het kan nu niet meer kapot.We krijgen het er van in de benen", als we er aan denken, hoe ver jouw benen je tot nu toe hebben gebracht. We bereiken Santiago de Comp. heel eenvoudig door jouw prachtige belevenissen te lezen. Veel succes met de laatste ruk. We blijven je volgen.

• 21 Juni 2009 - 18:23

Klary En Chris:

Geweldig Hans. Niet gedacht dat je dat héle, héle grote Frankrijk te voet kon 'bedwingen' en nu (al)in Spanje bent. Bovendien nog in staat 30-40 km per dag te lopen. Je geniet, (nog steeds) aan je verhalen te merken. Houen zo. Goede voortzetting!

• 21 Juni 2009 - 19:53

Klaas:

Hallo Hans,

Ook hier vanuit Moskou, waar ik even 10 dagen ben, volg ik met grote interesse je prachtig geschreven reisberichten.

Ik ben hier dagelijks aan de rand van de ruïne, opruimen, dingen regelen, oriënteren en laten merken dat we nog bestaan etc.
    Wat bovendrijft is, het leven met tegenslagen wil geleerd zijn.
    Daarom heb ik groeiende bewondering voor je Mammoet tocht, waarin je tot nu alle tegenslagen overwint, van de prachtige dingen geniet en de ervaringen opzuigt.
    Grandioos, ga door en haal het doel!

Ik heb de Russen hier over je verteld, ze begrijpen er niks van, maar ze hebben heel veel
    respect voor je.
    Daarom namens 140 miljoen Russen, hun alfabet kent de H niet,
    Gup Gans!

Doswidanja Klaas!

• 22 Juni 2009 - 08:05

Ria En Harrie Heuvel:

Hans:Wij begrijpen uit je laatste bericht dat je nog ruim 600km voor de boeg hebt,jou kennende ga jij er voor.Hier in Holten zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor de EK Triathlon in Holten.Hans het ga je goed!!!

• 22 Juni 2009 - 08:32

Joachim:

Beste Gans,

Wel stoer dat het vlaggetje van Spanje nu ook te zien is..
    Van de week gelezen op internet dat de mogelijkheid bestaat om een tocht door Afrika van oost naar west af te leggen op de fiets in 4 maanden tijd.. Ga je mee? hes heeft er ook wel oren naar

J

• 22 Juni 2009 - 17:56

Gert Kamphuis:

Hallo Hans,

Prima, Spanje bereikt. Het laatste stukje van een kleine 600 kilometer. Na zo'n afstand al gelopen te hebben, draai jij je hand daar niet meer voor om. Ik vind het fantastisch te lezen wat je allemaal doet en onderweg ziet. Hans nog even volhouden. Succes

• 22 Juni 2009 - 19:38

Cor En Marijke:

Hoi Hans.
    Geweldig, dat je al zover bent. Als je op tijd terug bent kun je nog even aan de vier daagse meedoen. Voor jou een tik aan 't oor. Succes verder. Geniet er van. Zelfs in Guinee Bissau wordt over jou en je reis gesproken. Kun je nagaan.

• 23 Juni 2009 - 06:59

Nicht Henny:

Tjonge jonge,wat bijzonder wat jij allemaal ziet en tegenkomt.Super!!Ik ben er iedere keer weer diep van onder de indruk!Ik wens je ook voor de laatste 100derden kilometers veel loopgenot,gezondheid en mooie gedachten toe!!
    Toi,toi,toi, Henny

• 23 Juni 2009 - 10:08

Arjen Van Der Spek:

Hoi hans,

wat een verhaal, en een tocht zeg. Je bent ook wel een echte doorzetter. Met veel plezier lees ik al de details die je beschrijft. Beeldend en ook inspirerend hoe je naar je doel gaat. Op naar Santiago.
    Groeten Arjen

• 23 Juni 2009 - 17:58

Siebe Roozenboom:

Je bent al een echte pelgrim Hans: heel wat ballast en kilo's kwijt.
    De hitte spreekt ook een drukkend woordje mee.
    Nog 'maar' 600 km...
    Sterkte met deze laatste loodjes!

• 24 Juni 2009 - 19:47

Ina Veldhuis:

Dag Hans,

Het lijkt wel of je verhalen steeds langer worden! Prachtig om te lezen.. Haal je al die gedetailleerde informatie uit een boekje (zwaar in de rugzak..) of doe je het ter plekke op? Hoe dan ook: succes met de laatste loten!

• 25 Juni 2009 - 07:08

Bert Bosschers:

Hallo ome Hans,
    Het blijft geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt. Goed om te lezen dat je je borrels goed laat smaken. Probeer te visualiseren jij met je borrel in de hand na een viering?!

Eet en drink smakelijk.

De hartelijke groeten van ons 4-en uit Rijssen.

• 25 Juni 2009 - 20:51

Ria En Jan:

Hallo Hans,
    In de NCRV-Gids van deze week is een artikel gewijd aan het graf van Sint Jakob:
    "Ieder jaar lopen vele duizenden mensen naar Santiago de Compostela.
    Overal komen ze vandaan.Uit Spanje,Nederland,Nieuw-Zeeland,Zuid-Amerika..En allemaal hebben ze één doel:een tegel,midden op een groot plein in Noordwest-Spanje,de Plaza do Obradoiro in de stad Santiago de Compostela.Die tegel is het eindpunt van één van de populairste pelgrimstochten van Europa.
    Sommigen komen van ver,hebben thuis de voordeur achter zich dichtgetrokken en zijn op weg gegaan.De meesten gaan te voet,voor enkelen is de rolstoel het vervoermiddel".
    Via je verslagen blijven we goed op de hoogte van al je belevenissen.We wensen je een goede gezondheid en doorzettingsvermogen toe|
    Met een groet van Ria en Jan Groenewegen.