Kort voor de streep - Reisverslag uit Madrid, Spanje van hansvanholten - WaarBenJij.nu Kort voor de streep - Reisverslag uit Madrid, Spanje van hansvanholten - WaarBenJij.nu

Kort voor de streep

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg

06 Juli 2009 | Spanje, Madrid

Ja, kort voor de streep, zo voelt het. Vorige keer in Reliegos nog rond de 400km. Na vandaag nog twee etappes en het einddoel is bereikt. Na Reliegos kwam ik in Leon, een grote stad met o.a. een herberg in het klooster bij de zusters. Nog veel oudheid in deze stad. Grote slaapzalen, krakende bedden en feest in de stad tot ´s morgens vroeg. Weinig geslapen dus. Na een karig ontbijtje om 6.30 uur weer op pad. Overal nog feestvierders met het glas in de hand. Maar een mooie route door veel ongerepte natuur. Opvallend zijn de vele ooievaarsnesten op allerlei torens en kerken. Veel bewolkingvandaag dus flink doorlopen naar Hospital de Orbigo. Met Jean-Marc wat gegeten. Menu Pelegrino. Niet duur, maar stelt weinig voor. Dan gaat de reis door via Astorga naar Rabanal de Camino. Mooie afwisselende route met de Montes de Leon in de verte al aanwezig. Ik kijk er naar uit. Dan volgt er weer een dag. Een pareltje. Op tijd op pad natuurlijk en een heerlijk kopje koffie op een terrasje boven op een berg met uitzicht op de dalen, waar nevel en wolken nog rondhangen. Kom daar ook veel leden tegen van een nederlandse groep die onderweg is met allerlei medische tests om de gevolgen van de camino te bekijken. Horen we nog wel meer van, denk ik. Dan loopt de route door Manjarin. Een verlaten en vervallen bergdorp, waar 1 woning toch bewoond wordt en waar een winkeltje is gevestigd. De weg kronkelt over allerlei paden door de bergen en heuvels. De zon schijnt, vogels fluiten, bloemen en struiken staan volop in de bloei, het hoge gras streelt de benen en een zacht windje zorgt voor de verkoeling. En overal machtige vergezichten over de dalen. En dan is daar het Cruz de Ferro. Een grote stapel stenen met daarbovenop een grote boomstam met in de top een metalen kruis. Dit is de plek om de meegebrachte steen achter te laten, zoals al honderden jaren door de pelgrims gebeurd. Wat is mijn steentje klein bij al die andere stenen. Ben er maar eens even rustig bij gaan zitten. Na veel klimmen en dalen kom ik uiteindelijk in Ponferrada. Een grote herberg met grote zalen, waar als het moet, wel 200 mensen kunnen slapen. Veel bekenden gezien. Vanavond zelf gekookt. Bruine bonen uit blik met een soort smac erdoor. Weer een dag, maar wel een hele mooie. Vervolgens verder naar Trabadelo, een klein dorpje te bereiken op twee verschillende manieren. Langs de weg lopend (11 km) of een zware route door de bergen. (alleen voor ervaren lopers, moeilijk, pas op, enz) Dan neem je dus de zware route. Heerlijk helemaal alleen weer boven door de bergen met ver weg in de diepte de weg en de autoweg ernaast. Pittig maar machtig mooi. Kom ook nog langs Villafranca met een Santiago kerk met een Puerte del Perdon. Een deur voor pelgrims die door ziekte Santiago niet meer konden halen. Kregen ze daar alsnog absolutie. Er zijn heel wat begraafplaatsen voor pelgrims onderweg. Zou het pelgrimeren toch niet zo gezond zijn?
Van Trabadelo, via O Cebreiro door naar Fonfria. Zo´n 500 jaar geleden gebeurde daar een wonder. De wijn in de kerk veranderde plotseling in bloed. Dit is in het wapenschild nog terug te zien. De kelk staat nog in een vitrine in de kerk. De volgende morgen weer zonder ontbijt op pad. Onderweg kom ik wel wat tegen. Loop door allerlei kleine boerengehuchten, zo ongeveer over de erven. De paden worden ook gebruikt door de koeien, zodat het soms niet duidelijk is of het de straat of de mesthoop was. Onderweg heerlijk gegeten in Sarria met twee glazen wijn er bij inbegrepen. Smaakte goed maar loopt zwaar. De omgeving is hier heel kleinschalig. Kleine veldjes en weides. Veel beekjes met voordes en stapstenen.Ik eindig de dag in Ferreiros en loop de volgende dag door naar Palas de Rei. Onderweg passeer ik Portomarin. Het oude dorp is verdwenen in het stuwmeer, maar verschillende oude gebouwen zijn afgebroken en herbouwd. Ik zie dat er vanuit Palas de Rei een bus loopt naar het vliegveld van Santiago. Ik weersta de verleiding en loop de andere dag maar weer door en ben nu in Arzua. t´Was koud vanmorgen en nog schemerig. Weer veel verschillende kleine dorpjes en weggetjes, beekjes met stapstenen, pijnboombossen (dat ruik je dus) en overal zie je de oude maisopslagplaatsen. (horreos) en veel heel oude kruisen, soms met versieringen. En steeds maar weer dalen en klimmen want het is glooiend terrein. Ik vind een herberg met een groot bed, een schone grote douche en internet. Nog een paar etappes en ik ben er.
Het ga jullie allemaal goed en ik zeg nog een paar dagen: ULTREIA.



  • 06 Juli 2009 - 15:17

    Bert En Evelien:

    Nou Hans je wordt ook door ons nog steeds op de voet gevolgd.
    Wij wensen je heel veel succes met de laatste loodjes!
    hartelijke groeten van Bert en Evelien

  • 06 Juli 2009 - 15:17

    Evert En Anneke:

    Lieve Hans, wat geweldig dat je er bijna bent! Je verhaal is weer geweldig en de toon is zeer opgewekt. Afgelopen week via Nat. Geographic een progr. gezien over dit pad en de pelgrimsfeer kunnen proeven. Santiago en Finisterre gezien. Geniet van de laatste etappes! Liefs, Anneke

  • 06 Juli 2009 - 15:48

    Nicht Henny:

    Hans, ik denk dat bij jou de laatste loodjes niet zo zwaar zullen wegen, en als het niet nodig is dan geen bus nietwaar? Wat een lekkere geur he, die eucalyptusbomen. We hebben ze veel gezien en geroken op het eiland Madera. Ook heel mooi om te lopen! Moet je met Willy gaan doen! Ga weer verder met genieten Hans!! Nog even en dan......? weer huiswaarts !! Ook genieten!! Dag hoor,Henny


  • 06 Juli 2009 - 15:52

    Corrie Lagerweij:

    Prachtig Hans, om al je verhalen te lezen. Ik vind ze allemaal spannend. Ik heb net een workshop verhalen schrijven gevolgd in Vézelay maar ik blijf stikjaloers op je! Misschien doe ik volgend jaar toch nog een stuk Spanje. Ik hoop het!

  • 06 Juli 2009 - 17:41

    Anton:

    Hoi Hans,
    Ik zit me af te vragen hoe jij je nu moet voelen. Nog maar twee dagen en dan: "missie volbracht". Ik stel me voor dat je nu al bezig bent om afscheid te nemen van je "zwerversbestaan". Nog een paar dagen en je zit weer in het Holtense ritme. Dat lijkt me een vreemde gewaarwording. Eigenlijk ben ik stinkend jaloers op wat je gedaan, gezien, beleefd en meegemaakt hebt, maar absoluut niet afgunstig want ik gun het je van harte!
    Nog heel veel plezier gewenst deze laatste dagen van een geweldige reis, BRAVO!
    Anton

  • 06 Juli 2009 - 17:55

    Arianne:

    Ha Hans

    Fantastisch jouw reis. Bijzonder om 'straks' de trein terug te pakken. Ik lees tussen de regels door ook dat de geur van huis trekt......
    Fijn. Willy en anderen kijken naar je uit...
    Tot in augustus!.

    Lieve groet
    Arianne

  • 06 Juli 2009 - 18:21

    Jan Rietberg:

    Nog een paar dagen....
    Wat een prestatie en wat een goed gevoel moet dat zijn. En straks is het afgelopen met het lopen. Dat zal wel raar voelen denk ik. Op tv zag ik dat de triatlon van Holten goed verlopen is, er was een verslag van op tv en ook van de voorbereiding op tv oost. Nou Hans, nog even genieten, even rustig aan en alles in je opzuigen, en dan: op huus an. We zijn heel nieuwgierig naar je in levende lijve weer te zien.
    groeten, Jan en Henny

  • 06 Juli 2009 - 19:47

    Miny EnJoop:

    Geweldig Hans, je bent er bijna .Dan maar genieten van de finishplaats en terug naar Holten.Dit weekend hadden we de triathlon .Dat was een groot feest.Zondagmorgen een internationale kerkdienst die ook heel boeiend en mooi was.Campanella zong daar o.a.Volgens mij misten ze jou wel een beetje.
    Hans hou vol en tot ziens
    Miny en Joop van Engbrink

  • 06 Juli 2009 - 19:49

    Bert Bosschers:

    Ha ome Hans,

    Goed om weer wat van je te lezen. Heel veel succes de komende twee etappes. Geniet van datgene wat je nog tegenkomt.
    Voorwaarts.

    Jeannet en Bert

  • 06 Juli 2009 - 19:52

    Marjan:

    hoi hans, het einde van de tocht is in zicht.
    Geweldig jou verhalen.Al mail ik niet zo vaak, volgen doe ik het wel.
    De laatste kooravond voor dit seizoen zit erop. Wij hopen jou 20 augustus weer te zien en te horen. En vooral je verhalen..
    Lieve groeten Marjan.

  • 06 Juli 2009 - 20:19

    Jan Willem En Dineke:

    Hans ook wij wensen jou nog heel veel goeds toe bij het volbrengen van deze pelgrimsreis en bedankt voor je mooie reisverslag. Geniet ook van je thuisreis per trein en het weerzien met Willy, je gezin en Holten.

  • 07 Juli 2009 - 09:07

    Bennie En Ria:

    Hallo Hans,
    Hallo HansvanHolten! We volgen je tot je de eindstreep haalt. Op de tv was een programma over pelgrims naar Santiago de Compostela.Volgens de informatie die werd gegeven, verbranden pelgrims hun schoenen aan de kust van Kaap Finisterre! We zijn benieuwd of jij dat ook doet.
    Hans, je hebt ontzettend veel gezien op je tocht, maar wij hopen nu dat wij jou snel weer terug zien in het altijd mooie Holten.

    Groeten van Bennie en Ria.

  • 07 Juli 2009 - 19:04

    Jolanda En Erik:

    Beste oom hans,
    Dat is vast een geweldig gevoel dat je eindbestemming in zicht komt. Misschien ook wel dubbel omdat je avontuur daarmee ook eindigt.
    Geniet ervan!
    Groetjes, Jolanda en Erik

  • 07 Juli 2009 - 19:37

    Bert En Riky:

    hoi Hans,wat een belevenis moet dat zijn als je aankomt in Santiago,je pelgrimsdoel bereikt!Geniet ervan en we wensen je een goede reis terug en tot gauw. Groetjes Bert en Riky.

  • 07 Juli 2009 - 20:01

    Popko En Dineke:

    Hoi Hans
    Wat geweldig dat je bijna bij je einddoel bent ,ik doe je het niet na
    We wensen je nog een goede tijd daar ,en daarna een goede thuiskomst
    Veel liefs Popko en Dineke

  • 08 Juli 2009 - 08:07

    Erna Van Buiten:

    Hoi Hans,

    Geweldige prestatie. Hoop dat je er vooral heel veel van genoten hebt. Eerst maar een lekker bijslapen in een comfortabel bed,je benen te ruste leggen en weer wat kilo's erbij eten. Maar geniet vooral van het gezelschap van Willy en ieder die je lief is.

  • 08 Juli 2009 - 15:37

    Titia:

    Waaauw,, de laatste etappe,s geniet er van en kom rustig weer terug in de "normale"wereld zal wel weer heel anders zijn maar ook wel weer fijn om terug te komen lijkt mij.

    Gr.Titia

  • 08 Juli 2009 - 16:12

    Anton:

    Hoi Hans,
    Volgens planning zou je NU (woensdag 08-07-09 om 6 uur 's avonds) het doel bereikt moeten hebben. Ik ben benieuwd naar je volgende reisverslag met daarin de aankomst in Santiago de Compostela ??!!
    groeten uit de Beuseberg,
    Anton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Mijn grote reis

naar Santiago de Compostella

Recente Reisverslagen:

12 Augustus 2018

Nog een keer !!

06 September 2017

het gaat goed

16 Augustus 2017

Terug naar de Feldberg

25 April 2016

Tot zekere hoogte

18 April 2016

Daar ben ik weer

naar Santiago de Compostella

Actief sinds 26 Feb. 2009
Verslag gelezen: 808
Totaal aantal bezoekers 111441

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2018 - 18 September 2018

Naar ROME, deel III

16 Maart 2009 - 11 Juli 2009

Mijn grote reis

Landen bezocht: